Frågor och svar

Frågor och svar om borrelia

Vilka är de vanligaste symtomen?

Rodnand där fästingen suttit är det vanligaste symtomet. Hudrodnaden kallas för erytherma migrans och kommer oftast en till fyra veckor efter att fästingen bitit dig.

Här är de vanligaste symtomen:

  • Hudrodnaden är formad som en ring, en oval eller har en oregelbunden form.
  • Hudrodnaden är större än fem centimeter i diameter.
  • Hudrodnaden växer.
  • Det kliar vid rodnaden och har en domnande känsla.

Att få en mindre rodnad där fästingen suttit är vanligt och behöver inte betyda att du fått borrelia.

Kan borrelia i huden sprida sig?

Obehandlad hudborrelia (Erythema Migrans) kan sprida sig till hjärna, hjärta, hud, nervsystem och leder.

När kan borreliakollen.se hjälpa?

Om du har ett bett efter en fästing och får en rödfärgad och cirkelformad hudrodnad bör du söka läkarvård. Det gör du enkelt hos oss på borreliakollen.se. Vi gör bedömningen om du behöver behandling och ger dig antibiotika och recept på det vid behov.

Hur kan jag undvika borrelia?

Försök att undvika fästingar genom att ha täckande kläder och stoppa in byxorna i strumporna när du går i högt gräs och andra platser där fästingar håller till. När du väl fått en fästing är det viktigt att ta bort den så snabbt som möjligt. För att du ska bli smittad ska fästingen ha bitit sig fast i huden under flera timmar, ofta minst ett dygn. Gör som vana att alltid göra en kroppskoll efter att du varit ute i naturen. Fästingen gillar ljumskar och andra ställen som är varma på kroppen. Se också över ditt husdjur som hud och katt, de kan få med sig fästingar in i hemmet.

När ska jag söka akut?

Det är viktigt att söka akut vård om du upplever en kombination av feber, nackstelhet och huvudvärk. Ibland kan även kräkningar förekomma. Sök också akut hjälp för plötslig svullnad med värk i leder samt för ansiktsförlamning, hjärtarytmier (att hjärtat slår oregelbundet) och trötthet i kombination med andfåddhet. Får du en missfärgning av huden på större hudområden bör du också söka akut vård.

Finns borrelia i hela Sverige?

Det finns infekterade fästingar i större delen av Sverige och man bruka säga att ungefär var tredje fästing bär på borreliabakterien. Sjukdomar från fästingar är vanligast i södra och mellersta Sverige, främst i områden nära vatten.

Finns det vaccin mot borrelia?

Till skillnad från TBE, som också sprids med fästingbett, finns det idag inget vaccin mot borrelia. Men det finns förberedande studier för ett vaccin och forskarna hoppas se ett fungerande vaccin inom några år.

Frågor och svar vid betalning

När ska jag betala patientavgift hos er?

Patientavgiften hos oss är idag 100 kronor. Det är avgiftsfritt för barn och ungdomar till den första januari året de fyller 20 år och för äldre efter dagen de fyllt 85 år.

Har du kommit upp i högkostnaddsskyddet och fått ett frikort kan du använda det.

Du meddelas alltid vad din avgift blir innan ditt ärende behandlas av en läkare, du kan då välja om du vill gå vidare eller inte.

Patientavgiften är reglerad av regionen vi är kopplad till och jämlik för all digital vård i Sverige.

Vad är patientavgiften för barn?

Till den första januari året du fyller 20 år är ditt besök avgiftsfritt. Detsamma gäller för individer från dagen de fyller 85 år.

Hur betalar jag för mitt besök?

Vi är anslutna till både Swish och Klarna och vi meddelar alltid vad din avgift blir innan du betalar. Följ instruktionerna i betalningsflödet för att genomföra köpet.

Väljer du att betala med Swish måste du ha Swish-appen nerladdad och installerad på en mobil enhet.

Du betalar och identifierar dig enkelt med BankID på vår webbsida. Det behöver du göra innan de medicinska frågorna du besvarat kan behandlas av läkare.

Läs mer om våra köpvillkor här.

Kan jag få kvitto på mitt besök?

Betalar du med Klarna får du ett kvitto i deras app. Du laddar ner Klarnas app där du vanligtvis hämtar dina appar.

Betalar du med Swish får du en notering i appen. Vill du har ett mer specificerat kvitto är välkommen att mejla frida@aidr.com.

Ett kontoutdrag från din bank ska också gälla som kvitto.

Kan jag använda mitt frikort hos er?

Har du kommit upp i högkostnadsskyddet och fått ett frikort betalar du ingen patientavgift för en läkarbedöming hos oss.

Du anger det sju- eller åttasiffriga numret som finns på ditt frikort tillsammans med dina personuppgifter efter att du svarat på de medicinska frågorna.

Är vården ni ger frikortsgrundande?

Ja, ditt besök är frikortsgrundande. Tyvärr är vi inte anslutna till e-frikort än och kan därför inte utfärda frikort. För att registrera din betalning kan du spara ditt kvitto och ta med dem till en vårdcentral eller annan vårdmottagning. De kan också hjälpa dig att utfärda ett frikort.

Jag har kommit upp i högkostnadsskyddet men har inget frikort, vad gör jag?

Flera vårdmottagningar är kopplade till e-frikort, en elektronisk hantering av högkostnadsskydd och frikort. Det hjälper dig att hålla räkningen på dina patientavgifter. Vi är tyvärr inte ansluta till e-frikort ännu men ett kvitto från oss eller kontoutdrag från din bank ska gälla som underlag för frikort. Vi kan inte heller hjälpa dig att utfärda ett frikort.

Kontakta en fysisk vårdmottagning, de hjälper dig att utfärda ett frikort. Ta med kvitton från oss och andra vårdgivare som inte är kopplade till e-frikort så registrerar de dessa.

Hur kan ett besök hos er bara kosta 100 kronor?

Den digitala vård vi erbjuder finansieras precis som annan vård av skattemedel. När du söker vård hos oss ersätts ditt besök av det landsting som du är skriven i. Vi är anslutna till region Sörmland där patientavgiften är 100 kronor.

Ett läkarbesök hos oss ersätts med 200-500 kronor medan snittkostnaden för samhället vid ett fysiskt besök är 1 400 kronor.

Jag har en sjukförsäkring, kan jag använda den?

Du kan inte använda dina privata försäkringar eller företagssjukförsäkringar hos oss.

Hur behandlar ni mina person- och betaluppgifter?

Vi är certifierade av Trygg e-Handel och är därmed en säker webbplats för internetköp. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här och hur vi behandlar dina betaluppgifter här.

Hittar du inte din fråga, mejla info@kollarna.se så hjälper vi dig inom 48 timmar.